O kolekcji opowiadaliśmy już w ósmym numerze magazynu online. W najnowszym, czternastym wydaniu wracamy do tematu kolekcjonowania, choć przywołujemy nie tylko nasze zbiory. Okazją stał się generalny remont magazynów dzieł sztuki. Dla tych, którzy chcieli zajrzeć „za kulisy” to prawdziwa okazja — przez najbliższy rok prace z kolekcji zajmą dolne sale ekspozycyjne, gdzie powstanie specjalnie zaaranżowany magazyn tymczasowy, zaś w Małym Salonie będziemy prezentować zbiory Zachęty w kuratorskim wyborze Michała Jachuły. Pierwszy pokaz zatytułowany Żywe magazyny: Artibus będziecie mogli oglądać już od początku października. A teraz przypominamy różne odsłony różnych kolekcji, które miały miejsce w murach Zachęty.
Zaczynamy od rozmowy ze współtwórczyniami kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING: Anetą Prasał-Wiśniewską, Magdą Kochanowską, Marią Rubersz i Kamilą Bondar. To jedna z pierwszych polskich kolekcji korporacyjnych, od początku związana z Zachętą. Wywiad przeprowadziliśmy w 2015 roku przy okazji zorganizowanej w piętnastolecie powstania Fundacji wystawy Sztuka w naszym wieku. Rafał Dominik i Szymon Żydek oraz kolekcje Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki oraz Fundacji Sztuki Polskiej ING. Przypominamy również tę wystawę — poprzez audioprzewodnik przygotowany przez jej kuratorów.
Obecnie budowana kolekcja Zachęty (od początku lat 90.) historycznie jest trzecią kolekcją Zachęty. Pierwsze zbiory Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych — w tym Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki — po 1945 zostały znacjonalizowane i trafiły do Muzeum Narodowego w Warszawie. W magazynie online odsyłamy do Instalacji Edwarda Krasińskiego przygotowanej specjalnie na monograficzną wystawę artysty w 1997 roku. Jedenaście czarno-białych replik obrazów klasyków malarstwa polskiego, które przed wojną należały do kolekcji TZSP, zostało przepasanych charakterystyczną dla Krasińskiego niebieską taśmą klejącą umieszczaną zawsze na wysokości 130 cm od podłogi.
Przywołujemy też materiały dotyczące pokazów z naszej kolekcji przygotowywanych w ciągu ostatnich kilku lat: dokumentację fotograficzną wystawy PRAWDA PIĘKNO DOBRO prezentowanej w kamienicy Raczyńskich, opowieść konserwatorki Doroty Nowak o konserwacji prac Andrzeja Wróblewskiego (pokaz Przed, po i pomiędzy. O decyzjach z konserwacji dzieł sztuki współczesnej) oraz wykład Odwilż i modernizowanie sztuki Piotra Słodkowskiego towarzyszący wystawie Bardzo różnie i bardzo dobrze. Grafiki z kolekcji Zachęty.
Na zakończenie odsyłamy do Wystawy współczesnego malarstwa francuskiego ’68. Jak pisze Karolina Zychowicz: „Wystawa wpisywała się w założenia polityki kulturalnej francuskiego ministra André Malraux i została zorganizowana przez Création Artistique. 8 lutego 1963 roku Malraux powołał komisję twórczości artystycznej, w skład której weszli malarze André Beaudin i Jean Bazaine (pokazywani na warszawskiej wystawie) oraz André Chastel, Jean Lescure, François Mathey i Jean Paulhan. Mieli oni wypowiadać się w sprawie zakupów i zamówień dzieł sztuki, kartonów tkanin i witraży, projektów mebli oraz projektów dekoracji budynków publicznych”.
Zachęcamy do czytania, słuchania i oglądania.