Craft and Resistance
What Are Our Collective Dreams? | Opening weekend
Zachęta | entrance from ul. Burschego (down the stairs)
free entry
18
Definicja muzycznej „klasyczności” nie może się dziś ograniczać do jednej epoki, choćby europejskiego oświecenia, ani jednego punktu na mapie, zwłaszcza jeśli miałby to być Wiedeń. Kanonicza już dziś książka The Other Classical Musics: Fifteen Great Traditions pod redakcją Michaela Churcha – obok afroamerykańskiego jazzu, opery chińskiej czy jawajskiego gamelanu – wymienia sztukę griotów, czyli zachodnioafrykańskich pieśniarzy, kronikarzy lokalnej historii, a zarazem wirtuozów niezwykłej harfy, zwanej korą, czy balafonu, a więc przodka wielu współczesnych ksylofonów. Burzliwe dzieje regionu, a czasem też osobiste porywy serca rzucały griotów w odległe zakątki Afryki, potem – całego świata.
Mało kto wie, że w samej Warszawie mieszka kilku spadkobierców słynnych zachodnioafrykańskich muzycznych rodów, wśród nich Noums Dembele. Tu odnalazł spokój, a także (starszego od siebie!) ucznia, a obecnie równorzędnego partnera – Huberta Zemlera, cenionego od lat mistrza perkusji klasycznej, jazzowej oraz eksperymentalnej. Jaką dźwiękowa opowieść o Warszawie przedstawią nam potomkowie niemieckich osadników oraz afrykańskich aojdów?
W trakcie planowania wizyty w Zachęcie prosimy o zapoznanie się z opisem dostępności: www.zacheta.art.pl/wizyta/dostepnosc.
Zachęcamy do zgłaszania swoich potrzeb minimum trzy dni przed danym wydarzeniem do koordynatorki dostępności: dostepnosc@zacheta.art.pl; tel. 887 036 195 (możliwość kontaktu SMS oraz poprzez wideorozmowę w PJM).
Partnerem wydarzenia oraz realizacji pracy Ibrahima Mahamy jest Fundacja OmenaArt Foundation.
-
17.10.2025 – 08.02.2026What Are Our Collective Dreams?Global Connections — Abandoned Friendships
The exhibition opens the archives of Zachęta to revisit the networks of global artistic relations forged during the socialist era in Poland. Contemporary artists confront these histories with the present, asking what remains of the “internationalist friendships” from before 1989, and how they might shape our understanding of a shared past.
Zachęta – National Gallery of ArtZachęta
