The Art of Harvesting — warsztaty rozwojowe wokół wystawy „Rafał Bujnowski. Maj 2066”.
W ramach cyklu „Podróże w czasie i przestrzeni”
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny, obowiązują zapisy
zapisy: poprzez formularz poniżej
Harvesting (ang. zbieranie plonów) to forma zebrania myśli — próba zgromadzenia oraz nazwania osobistych przeżyć, których doświadcza odbiorca w kontakcie ze sztuką. Czego się uczymy — nie tylko o wystawie, ale też o sobie? Jakie uczucia towarzyszą nam na początku, a jakie po obejrzeniu wystawy? W jaki sposób interpretujemy sztukę przez pryzmat własnych doświadczeń? I wreszcie — jak wyobrażamy sobie maj 2066 i jakie emocje temu towarzyszą? Zapraszamy do uchwycenia własnego doświadczenia poprzez intymną miniformę sztuki: rysunek, wiersz (może być to nawet jedno słowo), origami, krótką opowieść — coś, co można stworzyć za pomocą kartki i ołówka.
prowadzenie: Ania Kamecka, Kinga Rejterada, Kasia Piskorz
O cyklu Podróże w czasie i przestrzeni
Podróże w czasie i przestrzeni to temat przewodni autorskich oprowadzań i warsztatów zorganizowanych przez zespół wolontariuszek Zachęty. Refleksja nad podróżą — zarówno w wymiarze fizycznym, jak i metaforycznym — stanowi lejtmotyw dwóch najnowszych wystaw w Zachęcie: Rafał Bujnowski. Maj 2066 oraz Podróżnicy. Ten niezwykle nośny temat dał nam pretekst do rozwinięcia kolejnych podróżniczych wątków, inspirowanych naszymi własnymi doświadczeniami i zainteresowaniami.
Nasz dzień rozpoczniemy w południe warsztatami rodzinnymi Odkrywamy nowy ląd! O godz. 14 przeniesiemy się na wystawę Podróżnicy, gdzie odbędzie się oprowadzanie w języku francuskim. O 14.30 na wystawie Rafał Bujnowski. Maj 2066 zgłębimy tajniki tworzenia wystaw podczas oprowadzania tematycznego O tym, jak powstaje wystawa. O godz. 15 na warsztatach The Art of Harvesting podejmiemy próbę zebrania, określenia, nazwania i wyrażenia przeżyć, których doświadcza odbiorca w kontakcie ze sztuką. Po warsztatach, wrócimy do Podróżników, gdzie opowiemy naszym gościom o kluczowych dla wystawy wątkach autobiograficznych artystów (Podróże po biografii) oraz porozmawiamy o przestrzennych i filozoficznych aspektach tego projektu w ramach oprowadzania Orientalizowani czy orientalizujący? Europa Środkowo-Wschodnia w perspektywie postkolonialnej. Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny, na warsztaty obowiązują zapisy przez formularz zgłoszeniowy.
zespół: Ania Szynkarczuk, Ania Kamecka, Kasia Piskorz, Kinga Rejterada, Maria Wodzińska
Program:
12:00 Odkrywamy nowy ląd! — warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie Podróżnicy
14:00 Oprowadzanie po wystawie Podróżnicy w języku francuskim
14:30 O tym, jak powstaje wystawa — oprowadzanie tematyczne po wystawie Rafał Bujnowski. Maj 2066
15:00 The Art of Harvesting — warsztaty rozwojowe wokół wystawy Rafał Bujnowski. Maj 2066.
16:30 Podróże po biografii — oprowadzanie tematyczne po wystawie Podróżnicy
17:30 Orientalizowani czy orientalizujący? Europa Środkowo-Wschodnia w perspektywie postkolonialnej — oprowadzanie tematyczne po wystawie Podróżnicy
Opisy:
godz. 12: Odkrywamy nowy ląd! — warsztaty rodzinne towarzyszące wystawie Podróżnicy
dzieci w wieku 6-10 lat
obowiązują zapisy, przejdź do formularza
Wyobraźmy sobie, że przybyliśmy na nowy ląd i musimy stworzyć mapę nieodkrytej ziemi, oznaczyć jej kontury, zaznaczyć i nazwać rzeki i jeziora. Jaka roślinność tutaj występuje, jak wyglądają nowe gatunki zwierząt? Czy mieszkańcy wyglądają jak my? Ze starych map będziemy konstruować baśniowe lądy, a za pomocą wycinków gazet i techniki kolażu stworzymy zmyślonych mieszkańców.
prowadzenie: Kasia Piskorz
godz. 14: Oprowadzanie w języku francuskim po wystawie Podróżnicy
godz. 14.30: O tym, jak powstaje wystawa — oprowadzanie tematyczne po wystawie Rafał Bujnowski. Maj 2066
W trakcie oprowadzania zapoznamy się z warsztatem pracy współczesnego kuratora. Na przykładzie wystawy Rafała Bujnowskiego zastanowimy się, z jakimi trudnościami i wyzwaniami muszą zmierzyć się osoby odpowiedzialne za organizację wystaw. Podobnie jak dzieła sztuki, tak i modele kuratorskie mają swoją historię, podlegają przemianom. Przyjrzymy się koncepcjom kuratorskim, które dominowały 50 lat temu, a także zastanowimy się, jakie mogą pojawić się do tytułowego 2066 roku.
prowadzenie: Kasia Piskorz
godz. 15: The Art of Harvesting — warsztaty rozwojowe wokół wystawy Rafał Bujnowski. Maj 2066.
godz. 16:30: Podróże po biografii — oprowadzanie tematyczne po wystawie Podróżnicy
Kim są tytułowi Podróżnicy? Prezentowane na wystawie dzieła poruszają tematykę prywatnego doświadczania podróży, obcości, wykluczenia, tęsknoty nie tylko za tym, co znane, ale również za tym, co dalekie i niedostępne. Ta szeroka refleksja nad podróżowaniem splata się z biografiami twórców, których doświadczenia znalazły odbicie w ich sztuce. Podczas oprowadzania przyjrzymy się wątkom autobiograficznym i spróbujemy spojrzeć na dzieła przez pryzmat prywatnych doświadczeń ich autorów.
prowadzenie: Kinga Rejterada
godz. 17:30: Orientalizowani czy orientalizujący? Europa Środkowo-Wschodnia w perspektywie postkolonialnej — oprowadzanie tematyczne po wystawie Podróżnicy
Czy nasza znajomość świata to zbiór klisz zakorzenionych w przeszłości kolonialnej zachodnich potęg? Czym jest współczesny orientalizm i gdzie przebiega granica między „orientalizującym" i „orientalizowanym"? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas oprowadzania po wystawie Podróżnicy, prezentującej prace artystów z różnych krajów, którzy opowiadają o wielu typach podróży — począwszy od wycieczek turystycznych, przez podróże artystyczne, kończąc na ważnym i bolesnym temacie współczesnych migracji. Punktem wyjścia jest kluczowa dla wystawy perspektywa Europy Środkowo-Wschodniej, będąca soczewką pozwalającą uchwycić problematykę w kontekście globalnym.
prowadzenie: Maria Wodzińska, Ania Szynkarczuk
Biogram
Kasia Piskorz — studentka I roku stadiów magisterskich Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Od ponad trzech lat zaangażowana w prace działów edukacyjnych galerii sztuki w Polsce i w Wielkiej Brytanii (Saatchi Gallery). Zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z kuratorstwem oraz sztuką współczesną krajów byłego bloku wschodniego.
Ania Kamecka — absolwentka romanistyki na Uniwersytecie Warszawskim, kulturoznawstwa na SWPS oraz inżynierii projektów kulturowych i międzykulturowych na Uniwersytecie Michel de Montaigne w Bordeaux. Interesuje się cielesnością w kulturze, ruchem oraz relacją psyche/soma. Od niedawna stażystka w Zachęcie, na co dzień pracuje z dziećmi oraz prowadzi warsztaty rozwojowe dla kobiet.
Kinga Rejterada — studentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i absolwentka Liceum Plastycznego im. W. Kossaka w Łomży, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2014. Zajmuje się grafiką warsztatową, a w obszarze jej zainteresowań mieści się średniowieczna sztuka sakralna.
Ania Szynkarczuk — studentka Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie pisze pracę magisterską na temat polskiego postmodernizmu w architekturze. Studiowała na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Kopenhaskim. Interesuje się architekturą końca XX wieku w Europie Środkowo-Wschodniej. Współpracowała z Garage Museum of Contemporary Art w Moskwie, gdzie obecnie prowadzi badania nad alternatywnymi źródłami postmodernizmu w architekturze.
Maria Wodzińska — studentka wydziału Artes Liberales oraz Instytutu Historii Sztuki. Interesuje się architekturą modernistyczną krajów byłej Jugosławii oraz architekturą tymczasową obozów dla uchodźców. Współpracowała z organizacjami pozarządowymi w Macedonii i Grecji, zajmującymi się pomocą migrantkom i migrantom na tzw. Szlaku Bałkańskim.
Wydarzenie zorganizowane dzięki wsparciu Fundacji Kronenberga w ramach projektu Przepis na wolontariat.
-
11.06 – 21.08.2016Rafał BujnowskiMaj 2066
Wystawa Rafała Bujnowskiego to projekt odmienny od dotychczasowych realizacji artysty. Złożyły się na nią wyłącznie najnowsze, bardzo zróżnicowane prace, m.in. dokumentacja filmowa, której bohaterem jest spotkany przypadkowo w klubie fitness mężczyzna, serie obrazów namalowanych w ostatnich miesiącach oraz grafiki, jak również dwa obiekty, samochody vintage, zapożyczone z materialnego świata rzeczy.
Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta