Odwilż i modernizowanie sztuki.
Wykład Piotra Słodkowskiego towarzyszący wystawie „Bardzo różnie i bardzo dobrze”

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wstęp wolny

Wykład będzie dotyczył założeń polityki kulturalnej po wygaszeniu realizmu socrealistycznego. Przypatrując się relacji sztuki i władzy w drugiej połowie lat 50., przywołam refleksję nad odwilżą w sztukach wizualnych w ujęciu najważniejszych badaczy epoki (Piotr Juszkiewicz, Anna Markowska, Piotr Piotrowski, Wojciech Włodarczyk). Skupię uwagę na nowych wówczas sposobach sprawowania kontroli nad kulturą i ewolucji w rozumieniu miejsca sztuki wysokiej w społeczeństwie socjalistycznym. Stawiając w centrum pojęcia takie jak „zemsta socrealizmu", „cicha umowa społeczna" i „syndrom październikowy", zobaczymy, jak sztuka zmierzała do obrony własnej autonomii. I jak, przyjmując wartości modernizmu, tworzyła konsensus, który w tej samej mierze zapewniał stabilizację „eksplozji nowoczesności" i był czynnikiem hamującym rozwój alternatywnych postaw oraz idiomów artystycznych. Wykład stanowi więc ogólne wprowadzenie w ramowe problemy epoki i w ten sposób może pomóc ulokować eksponowaną na wystawie grafikę w polu artystycznym na długo po 1955 roku.

Piotr Słodkowski  historyk sztuki, adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2018 roku obronił doktorat pt. Modernizm, zaangażowanie, tożsamość. Przypadek Henryka Strenga/Marka Włodarskiego, który ukazuje się drukiem jako Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng/Marek Włodarski a historia sztuki (Warszawa 2019).  Jest redaktorem dwóch książek: Przestrzeń społeczna. Historie mówione Złotego Grona i Biennale Sztuki Nowej (Zielona Góra 2014) oraz, wraz z Agatą Pietrasik, Czas debat. Antologia tekstów krytyki artystycznej z lat 1945–1954 (Warszawa 2016). Laureat Nagród Stowarzyszenia Historyków Sztuki w konkursie im. Ks. Szczęsnego Dettloffa za rok 2017 (za Czas debat) i za rok 2018 (za rozprawę doktorską). Publikował w „Art Margins”, „Artium Questiones”, „Ikonothece”, „Tekstach Drugich”. Jego badania koncentrują się na sztuce polskiej XX wieku w perspektywie współczesnej myśli humanistycznej. 

Wydarzenie towarzyszące wystawie
  • 09.11.2018 – 20.01.2019
    Bardzo różnie i bardzo dobrze
    Grafiki z kolekcji Zachęty

    Bardzo różnie i bardzo dobrze to wystawa ważnego i od dawna nieeksponowanego fragmentu kolekcji Zachęty. Prace graficzne bowiem są jej najliczniejszym, a jednocześnie najmniej znanym publiczności zbiorem. Pokaz koncentruje się na okresie wyznaczonym przez daty dwóch ważnych wystaw zorganizowanych przez CBWA — I Ogólnopolskiej Wystawy Grafiki Artystycznej i Rysunku w 1956 roku oraz Grafiki w Polsce Ludowej w roku 1971. To oczywiście umowna cezura, wyznaczająca jednak czas, kiedy polska grafika święciła triumfy.

     

     

     

    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
Powiązane materiały
  • mediateka / audio
    "Bardzo różnie i bardzo dobrze". Grafiki z kolekcji Zachęty
    Odwilż i modernizowanie sztuki - wykład Piotra Słodkowskiego
Nadchodzące wydarzenia
wszystkie
  • ALT: kolorowe zdjęcie; bliski kadr, monumentalna metalowa instalacja ze zespawanych elementów w kolorach żółtym, niebieskim, czerwonym i zielonym układających się w geometryczne struktury.
    11.05 (SOB) 12:30
    Sztuka dostępna
    Spotkanie dla osób niewidomych i słabowidzących na wystawie „Datament”
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Kadr z filmy Sploty
    11.05 (SOB) 13:00
    Sploty
    PRZEDPREMIEROWY POKAZ FILMU | SPOTKANIE Z KRYSTYNĄ WOJTYNĄ-DROUET
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • 11.05 (SOB) 19:00
    Performans Marii Lemperk, Any Szopy i D. Kowalika
    Wydarzenie towarzyszące wystawom „Z popiołów” oraz „Zza gór się słońce wznosi blade”
    Zachęta / sale wystawoweZachęta / sale wystawowe
  • 12.05 (ND) 12:15
    Z popiołów
    Autorskie oprowadzanie Zuzanny Krzątały
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 12.05 (ND) 12:15
    Niedzielne oprowadzania po aktualnych wystawach
    (godz. 12:15 i 14:15)
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Fragment mozaiki oświetlonej słońcem
    12.05 (ND) 13:00
    Wizyta w rodzinnej pracowni Grześkiewiczów
    Oprowadzanie Doroty Grześkiewicz
    Pracownia Grześkiewiczów, ul. Zachodnia 13, ŁomiankiPracownia Grześkiewiczów, ul. Zachodnia 13, Łomianki
  • 12.05 (ND) 15:00
    Nuklearna Gaja. Medialne archiwa planetarnej przemocy
    Zachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowejZachęta | sala kinowa – wejście od strony kasy biletowej
  • Zdjęcie kolorowe, jeden z autorów instalacji ubrany w szarą marynarkę, białą koszulę i spodnie jeansowe podczas oprowadzania kuratorskiego na wystawie DATAMENT, w tle widać instalację w kolorach zielonym oraz żółtym.
    15.05 (ŚR) 18:30
    Projektowanie danymi
    Panel z udziałem Marcina Strzały, Kacpra Radziszewskiego i Mateusza Zwierzyckiego
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • 16.05 (CZW) 18:00
    Poczuć, nazwać, zobaczyć. O złożonych relacji sztuki, wiedzy i scenariuszy przyszłości
    Zachęta – Narodowa Galeria SztukiZachęta
  • Na pierwszym planie ceramiczna figura, za nią uśmiechnięta kobieta w czerwonym swetrze
    16.05 (CZW) 18:00
    Praktyki grupowe i eksperymenty formalne gdzie indziej zakazane
    Środowisko ceramików w Gdańsku lat 50. i 60. XX wieku | WYKŁAD MARTY KOŁACZ
    Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)Zachęta | wejście od ul. Burschego (schodami w dół)
  • 18.05 – 19.05.2024
    Zza gór się słońce wznosi blade
    Program filmowy towarzyszący wystawie
    Zachęta / sala kinowa (wejście od ul. Burschego)sala kinowa
  • 18.05 (SOB) 14:30
    Ściany marzeń. Ceramiczne mozaiki w architekturze
    Otwarte warsztaty
    Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)Zachęta / sala warsztatowa (wejście przez hol główny)