Konrad Smoleński Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu

11.10 – 16.11.2014 Konrad Smoleński Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

artysta: Konrad Smoleński
kuratorzy: Daniel Muzyczuk, Agnieszka Pindera
współpraca ze strony Zachęty Joanna Waśko

Rok po prezentacji w Pawilonie Polskim w Wenecji rzeźba Konrada Smoleńskiego ewoluowała w projekt prezentowany kolejno w CentrePasquArt w Biel (6.07–17.08.2014) i w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki (11.10–16.11.2014). W obu z tych miejsc Everything Was Forever, Until It Was No More zmienia się, by oddać charakterystyczne walory danej przestrzeni. Stałymi elementami w tej strukturze są dwa tradycyjne spiżowe dzwony i towarzyszące im rzędy szerokopasmowych głośników. Natomiast nowy komponent w prezentowanej w tym roku wersji projektu stanowi wibrująca drewniana platforma służąca jednocześnie jako scena dla serii performansów muzycznych zamówionych u wybitnych kompozytorów i muzyków współczesnych. Tego rodzaju wykonania w duecie z instalacją realizowali już: Mats Gustafsson (saksofon), Andrea Belfi (perkusja) i Hilary Jeffrey (puzon). W Warszawie natomiast mierzyć się z rzeźbą dźwiękową będą Audrey Chen i Phil Minton (głos), Yaninis Kyriakides (elektronika) i Andy Moor (gitara) oraz Stine Janvind Motland (głos). Każdy wykonawca w inny sposób pracuje z opóźnieniem i przetworzeniem dźwięku, które są kluczowymi zabiegami dźwiękowymi w instalacji Konrada Smoleńskiego. W podstawowej wersji wystawy (pod nieobecność muzyków na żywo) opiera się ona na manipulacji tonem uderzeniowym dzwonu. Przetwarzając to znajome brzmienie, artysta zmienia jego znaczenie – pełen różnorodnych treści dźwięk poddany manipulacji staje się abstrakcyjny i pozbawiony konotacji. W uwolnieniu sygnału od jego źródła posiłkuje się jego opóźnianiem i rewerberacją, uzyskując jednocześnie skumulowaną falę akustyczną nadającą dźwiękowi prawdziwą masę podczas emisji w eter.

Wystawa w Pawilonie Polskim zaowocowała w tym roku nie tylko nowymi wersjami instalacji. Smoleński w czasie, który upłynął od otwarcia projektu w Wenecji podjął się pracy nad nowymi wielkoformatowymi realizacjami, m.in. w ramach indywidualnych prezentacji w Kunsthalle Winthertur czy Volkspaleis w Hadze oraz brał udział w wielu wystawach zbiorowych (m.in. w Marta Herford Museum, czy podczas Performa 13). Tworzone przez niego prace, choć zróżnicowane, ukazują artystę konsekwentnie rozwijającego własny język. Coraz wyraźniej wkraczają one też w przestrzeń pomiędzy instalacją i performansem, niejako testując możliwości obydwu formatów. Artysta kreuje sferę doświadczenia, które wynika zarówno z konstelacji oczekiwań wobec tych mediów, jak i polega na przełamywaniu związanych z nimi przyzwyczajeń. Smoleński rozmywa granicę między scenami muzyczną, teatralną a przestrzenią sztuki. Od dłuższego czasu jednym z głównych wątków w jego twórczości jest używanie elementów znanych z estetyki kultury rockowej i prezentowanie ich poza oryginalnym kontekstem. Jego interdyscyplinarne eksperymenty – a także sposób w jaki wykorzystuje on istniejące lub konstruowane samodzielnie instrumenty – wyraźnie uwidaczniają się w kolejnych edycjach Everything Was Forever, Until It Was No More. Podtytuł Próba czasu z jednej strony jest żartobliwym odniesieniem do poszczególnych wcieleń jednej instalacji, z drugiej – do teorii Juliana Barboura mówiącej o iluzoryczności natury czasu, która towarzyszyła pierwotnej weneckiej wersji projektu.

Wydawnictwem uzupełniającym wystawę jest płyta winylowa z remiksem Michała Kupicza opartym na nagraniu instalacji dźwiękowej w Pawilonie Polskim oraz improwizacją Matsa Gustafssona na saksofonie barytonowym razem z instalacją dźwiękową z 30 maja 2013. Wydawnictwo dostępne jest w edycji standardowej (300 egz.) oraz w limitowanej wersji kolekcjonerskiej (100 egz.), na którą składa się unikalna biała płyta winylowa, folder z tekstami kuratorskimi i krytycznymi o projekcie, a także dokumentacja fotograficzna wystawy.

Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More
płyta LP, Bocian Records, 2014
dostępna w Księgarni Artystycznej Zachęty

Wystawy
86/752

Prace na wystawie

  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014
    Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014Konrad Smoleński
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
  • Zdjęcie pracy Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka
    Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu, widok ekspozycji, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, fot. Bartosz Górka

Prace artysty w kolekcji Zachęty

  • Zdjęcie pracy Dizzy Spells
    Dizzy SpellsKonrad Smoleński2014
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
  • Zdjęcie pracy All for Money/Money for Nothing
    All for Money/Money for NothingKonrad Smoleński2016
Powiązane materiały
  • Grafika obiektu: Zachęta. Wrzesień, październik, listopad 2014
    mediateka / foldery / teksty
    Zachęta. Wrzesień, październik, listopad 2014
    Magazyn
  • Grafika obiektu: Everything Was Forever, Until It Was No More - Próba czasu
    mediateka / foldery / teksty
    Everything Was Forever, Until It Was No More - Próba czasu
    Folder towarzyszący wystawie
  • Grafika obiektu: Konrad Smoleński Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu
    mediateka / plakaty
    Konrad Smoleński Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu
  • Grafika obiektu: Konrad Smoleński Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu
    mediateka / plakaty
    Konrad Smoleński Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu
  • Grafika obiektu: Konrad Smoleński
    mediateka / wideo dokumentacja
    Konrad Smoleński
    Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu

Informacje

Konrad Smoleński
Everything Was Forever, Until It Was No More – Próba czasu
11.10 – 16.11.2014

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie

Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny    
kasa biletowa czynna do godziny 19.30