The Artists Koncerty i projekty dźwiękowe artystów sztuk wizualnych. 2 edycja
The Artists Koncerty i projekty dźwiękowe artystów sztuk wizualnych. 2 edycja
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
wykonawcy: Black Square, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. I. Krenza, Daniel Malone, Jan Smaga, Dean Allen Spunt, Peine Perdue, Leszek Knaflewski, Libera i jego Nowe Babcie, Alona Rodeh, Martin Creed and his band, Naama Tsabar and DJ Jansi (Janek Simon)
kuratorzy: Katarzyna Kołodziej, Magdalena Komornicka, Stanisław Welbel
współpraca: Karolina Iwańczyk
projekt graficzny: Moonmadness (Dagny & Daniel Szwed)
Tytuł festiwalu The Artists nawiązuje do nazw popularnych zespołów muzycznych, wykorzy-stujących anglojęzyczny rodzajnik określony „the”, jak np. The Doors, The Cars... W żartobliwy sposób wskazuje tym samym na programowy kierunek przedsięwzięcia. W ramach festiwalu prezentujemy muzyczne i dźwiękowe projekty artystów sztuk wizualnych poza kontekstem galerii sztuki, grając z konwencją „występu muzycznego”, a przede wszystkim podważając podział na dwa obozy: świat sztuki i branżę muzyczną.
Program festiwalu obejmuje projekty, w których najważniejsza jest analiza zachowania artystów występujących na scenie oraz badanie oczekiwań widzów. Przedmiotem zainteresowania są rozmaite aspekty związane z tworzeniem muzyki – od rytuałów scenicznych, przez fetyszyzację instrumentów i sprzętu muzycznego, po samą ideę występowania na żywo. Tytułowi artyści pojawią się w różnych rolach, niekoniecznie osobiście występując na scenie.
Jednym z najważniejszych dla nas aspektów pracy nad programem festiwalu jest to, że jest ona całkowicie odmienna od praktyk wystawiania i prezentowania sztuki w galeriach, w tym również prac dźwiękowych i projektów muzycznych. W przypadku festiwalu występy następują jeden po drugim, w czasie przewidzianym w programie. Istotny jest również wyraźny podział na publiczność i scenę. W przypadku The Artists świadomie wykorzystujemy te narzędzia, osadzając wybrane pro-jekty poza kontekstem galerii i bezpiecznego muzealnego white cube.
Doświadczenie zeszłorocznego Festiwalu The Artists, który stanowił podsumowanie najważ-niejszych projektów dźwiękowych i muzycznych artystów sztuk wizualnych w Polsce z ostatnich kilku lat, skierowało nas na inne tory poszukiwań. Przede wszystkim tegoroczny festiwal The Artist jest projektem międzynarodowym, dzięki czemu interesujące nas zjawisko zyskuje szerszy kontekst. Nie jest już to przekrojowe podsumowanie, a raczej uważny wybór projektów, stanowiący rodzaj testu dla przyjętej przez nas metody pracy, opartej na rozwiązaniach pochodzących raczej z branży muzycznej niż znanej nam praktyki kuratorskiej. Wybrane projekty badają możliwości i ograniczenia występu na żywo, którego wyróżnikiem jest natychmiastowa reakcja publiczności, grają z ikonicznym wizerunkiem muzyka jako scenicznej gwiazdy, eksperymentują z czasem, ukazują mniej oczywisty, a bardziej mroczny aspekt występowania na scenie i towarzyszących temu zjawisk.
Trzeba zaznaczyć, że przygotowując pierwszą edycję, nie myśleliśmy o kolejnych – był to eksperyment, który się powiódł. To także odróżnia tegoroczny projekt – nie jest on już jednorazowym wydarzeniem, ale projektem rozpisanym w czasie, którego kontynuację przed-stawimy w przyszłym roku.
The Artista 2014 - program (pdf)
LINE-UP FESTIWALU:
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
- godz. 17.30 – Black Square
- godz. 18 – Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. I. Krenza
- godz. 18.45 – Daniel Malone
- godz. 19.15 – Jan Smaga
- godz. 19.45 – Dean Allen Spunt
- godz. 20.15 – Peine Perdue
- godz. 21 – Leszek Knaflewski
- godz. 21.30 – Libera i jego nowe babcie
- godz. 22 – Alona Rodeh
- godz. 22.30 – Martin Creed and his band
- godz. 23.30 – Naama Tsabar
Afterparty
Dzik – Dom zabawy i kultury (ul. Belwederska 44a)
- godz. 1 – DJ Jansi (Janek Simon)

gitara, bas i mix: Tomasz Płonka; wokal: Michał Jankowski; perkusja, mix, pomysł i realizacja: Rafał Wilk

skład: Tomasz Duda, Agnieszka Gołębiowska, Maurycy Idzikowski, Magdalena Kordylasinska, Macio Moretti, Miłosz Pekala, Jerzy Rogiewicz, Bartłomiej Tyciński, Olo Walicki, Bartosz Weber, Piotr Zabrodzki
Warszawska Orkiestra Rozrywkowa im. I. Krenza to nieformalna i zmienna konfiguracja muzyków awangardowych i jazzowych związanych z wytwórnią Lado ABC. Tym razem artyści WOR zagrają utwory Jerzego Woźniaka, zapomnianego polskiego kotlisty Filharmonii Narodowej, a także amerykańskiego kompozytora i aranżera Lesa Baxtera.
Igor Krenz (ur. w Katowicach w 1959), mieszka i pracuje w Warszawie. Zajmuje się filmem i fotografią. Założyciel Zespołu Filmowego KINO i współtwórca grupy Usługi Fotograficzne oraz Supergrupy Azorro.

Donbass Symphony (1990Now!/1990ЗАРАЗ!)
Field recordings from Izolyatsia factory complex, Donetsk, 2012-13, DJ mix - prezentowy projekt jest efektem pracy nad wystawą dla Fundacji Izolatsya, która mieści się w poradzieckim kombinacie w Doniecku. Jej kulminacją było industrialne rave party z udziałem lokalnych muzyków, DJ-ów i VJ-ów oraz instalacja, do której dźwięki artysta zebrał na miejscu: odgłosy maszyn, sample z radzieckich syntezatorów i instrumentów znalezionych w magazynie, dźwięki perkusyjne wygrywane na ruinach budynków i fragmenty nagrań ze starych taśm magnetofonowych. Projekt 1990Now!, nawiązuje do roku przełomu, w którym doszło do zamknięcia kombinatu, stanowi punkt wyjścia do zastanowienia się nad najnowszą historią Ukrainy i jej sytuacją geopolityczną. Ze względu na wydarzenia na Ukrainie z ostatnich miesięcy Malone zdecydował się przearanżować istniejące nagrania w set didżejski, który wykona na żywo – w uznaniu dla tych, którzy na Majdanie walczyli o zmiany, i w hołdzie dla istniejącego nadal radykalnego potencjału.
W 2007 Malone przeprowadził się z Nowej Zelandii do Warszawy, gdzie mieszka i pracuje. W swoich pracach wykorzystuje różne media, jak rzeźba, wideo, performans, dźwięk. Są to zazwyczaj realizacje site-specific, w których przygląda się i przeformułowuje lokalne narracje i gatunki artystyczne.

Sekunda
instrumentacja: Adrian Foltyn
wykonawcy: Anna Karpowicz (flet altowy), Seweryn Zapłatyński (flet), Agnieszka Mazur (rożek angielski), Piotr Ptak (klarnet B), Artur Pachlewski (klarnet basowy), Leszek Lorent, Tomasz Bielecki, Marcin Jachim, Karol Krasiński, Szymon Linette, Radosław Mysłek, Łukasz Piotrowski (instrumenty perkusyjne), Aleksander Dębicz, Ignacy Zalewski (fortepian),Maciek Frąckiewicz , Przemysław Wojciechowski (akordeon), Dominik Płociński (wiolonczela), Tomasz Januchta (kontrabas), Justyna Maj (dyrygent)
Utwór powstał w wyniku mechanicznego przetworzenia dźwięku wskazówki zegara odmierzającej jedną sekundę. Dźwięk został nagrany, a następnie rozciągnięty do 30 minut. Kompozytor przełożył materiał na język muzyki, zapisując go w nutach, z podziałem na instrumenty. Powstała dokumentacja czasu w formie partytury. Zespół można porównać do mikroskopu powiększającego obraz: wykonując utwór, spowalnia teraźniejszość dla siebie i dla słuchaczy.
Jan Smaga (ur. 1974), autor konceptualnych dokumentacji, prac fotograficznych i dźwiękowych. Jego projekty koncentrują się na relacjach pomiędzy architekturą, przestrzenią prywatną i ciałem ludzkim.
Adrian Foltyn (ur.1978), studiował kompozycję u prof. Stanisława Krupowicza w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest laureatem licznych nagród na konkursach kompozytorskich w Polsce i za granicą.

Audioperformans Spunta wyróżnia się w tegorocznym edycji festiwalu, ponieważ wykorzystuje tradycyjne narzędzie malarskie – farbę. „Dźwięk z kaset magnetofonowych odtwarzany jest z walkmanów przez system nagłaśniający. Walkmany umieszone w szklanych pojemnikach stopniowo zalewane są farbą — w wyniku czego przerywają, szumią i burczą, nim ostatecznie pochłonie je farba. Oprócz nagrania audio zapisem performansu jest konkretny, rzeźbiarski obiekt”.
Dean Allen Spunt (ur. 1981) – artysta i muzyk z Los Angeles, w 2001 został współzałożycielem artystyczno-punkowej grupy performance JEWS i zespołu WIVES, w 2001 założył własne wydawnictwo muzyczne Post Present Medium. W 2006 wraz z Randy’m Randallem stworzył zespół/projekt NO AGE.

Duet Peine Perdue powstał w Paryżu w wyniku spotkania berlińskiego artysty i muzyka Stephane’a Argilleta (LaChatte, France Fiction) i Coco Gallo. Ich debiutancki singiel Amour Paresse, któremu towarzyszył teledysk własnej produkcji zwrócił uwagę przedstawicieli powracającego nurtu minimal wave. Peine Perdue wypracowali delikatną, stylową i melancholijną estetykę nawiązującą do świetności francuskich duetów synthpop, połączoną z ich własną literacką i filmową wrażliwością, której ton nadaje hipnotyzujący i obsesyjnie zmysłowy głos Coco. W 2012 nagrali kasetę z wytwórnią Vocoder Tapes, niedługo później, w 2013, płytę Adieu Staccato wydała kultowa wytwórnia Kernkrach. W maju 2014 po ukazaniu się nowego albumu Peine Perdue wyruszyli w trasę po Europie.

Leszek Knaflewski (ur. 1960), artysta sztuk wizualnych, tworzy instalacje, obiekty, fotografie, rysunki, prace wideo i audioperformanse. Od lat 90. jego twórczość sytuuje się na pograniczu sztuk wizualnych i muzyki. Współtwórca grupy Koło Klipsa. Współpracował z takimi grupami muzycznymi jak: Rasa, Sten, Socrealizm, Art Sound Project, Drum Machina, Kot. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, kieruje Pracownią Audio Sfera.
Na festiwalu artysta zaprezentuje pierwszy po latach słynny audioperformans z użyciem Trumny Elektrycznej, który po raz pierwszy został odegrany w galerii AT w Poznaniu w 1999 roku. Inspiracją do stworzenia obiektu dźwiękowego było podsłuchane stwierdzenie, że dotknięcie trumny przynosi nieszczęście. Trumna Elektryczna to pionowy, silnie działający wizualnie obiekt falliczny z otworem rezonansowym i rozpiętą nad nim stalową struną, wyposażony w zestaw przetworników, które uwrażliwiają płytę przednią na dotyk i uderzenia performera.

Tomasz „Men” Światalski – legendarny saksofonista, znany z zespołów Brygada Kryzys, Izrael
Stanisław Legus – perkusista, grafik, fotograf, związany z galerią Czułość
Andrzej Szpindler – duch, aktor, rzecz
Już w zeszłym roku namawialiśmy Zbigniewa Liberę, żeby w ramach występu na festiwalu The Artists reaktywował zespół Gas — rockowy kwartet w składzie: Oskar Dawicki, Zbigniew Libera, Tony Kinsky i Piotr „Fala” Falkowski.
W tym roku artysta zaprosił do swojego projektu gości specjalnych a następnie sam się z niego wycofał. Na festiwalu wystąpi Tlenek Jazzawy, czyli Tomek „Men” Świtalski w duecie ze Stanisławem Legusem orz Andrzej Szpindler ze specjalnie przygotowanym show „Zapajacowaliśmy na to”.

Black Eurhythmics
Idan Porges (mic swinging), Adam Repucha (gitara i śpiew), Yitzhak Yitzhaky (realizacja dźwięku)
Na podstawie: Waterboy, Traditional American Folk Song
Występ ten jest artystki interpretacją mic swinging, mało znanego, niszowego gatunku polegającego na wykonywaniu muzyki przy użyciu mikrofonu i kabla. Rodeh zaprosiła Idana Porgesa zajmującego się tańcem współczesnym, żeby spróbował swoich sił, występując z mikrofonem podłączonym do specjalnie zaprojektowanego systemu nagłaśniającego. W pierwszej części występu macha mikrofonem w rytm piosenki. W drugiej części dźwięki mikrofonu filtrowane są z użyciem różnych efektów gitarowych. Efekt końcowy to połączenie popisów z lasso podczas rodeo, ruchów scenicznych Elvisa Presleya oraz bardziej abstrakcyjnych związków między ciałem a dźwiękiem, pozostających w sprzężeniu zwrotnym. Projekt po raz pierwszy zrealizowany w ramach Outset Contemporary Art Fund.
Alona Rodeh (ur. 1979) mieszka w Tel Awiwie i Berlinie. Obecnie przebywa na pobycie twórczym w berlińskim Künstlerhaus Bethanien. W swoich pracach Rodeh przygląda się rozmaitym zjawiskom kultury, przekształcając przedmioty, przestrzenie i sytuacje w zaaranżowane architektoniczne performanse.

Znany artysta Martin Creed i jego zespół wystąpią po raz pierwszy poza Wielką Brytanią od wydania przez Creeda nowego albumu Mind Trap. Wraz z zespołem na scenie pojawi się dwóch dodatkowych wokalistów.
Płyta Mind Trap (Telephone Records, 2014) to kolejny album po Love To You (Moshimoshi, 2012) i All the Bells (z muzyką na otwarcie igrzysk olimpijskich w Londynie). Martin nie oddziela muzyki od sztuki i życia. Bezpośrednie, zabawne i ciepłe teksty i rytmy mają wiele wspólnego z prostotą pracy, za którą artysta otrzymał Nagrodę Turnera (Work No 227: Lights going on and off), lub neonem jego autorstwa o treści LOVE.
Martin Creed urodził się w 1968 w Wakefield w Anglii. W wieku lat 3 przeniósł się do Glasgow w Szkocji. Od 1986 do 1990 studiował w Slade School of Fine Art w Londynie. Mieszkał i pracował w Londynie do 2001, a następnie przeprowadził się do Alicudi we Włoszech. W 2001 otrzymał Nagrodę Turnera. Mieszka i pracuje w Londynie i Alicudi.

Bez tytułu (Babies) z udziałem: Joanna Jurczak (bass), Magdalena Siemieniako (gitara), Teni Segura (perkusja)
„Zespół złożony z młodych kobiet wykonuje na scenie piosenkę brytyjskiego zespołu Pulp. W pewnym momencie artystka zdejmuje gitarę i zaczyna uderzać nią o deski sceny. Czynność, która w pierwszej chwili przywodzi na myśl oklepany rockandrollowy gest, zaczyna przypominać nieopanowany atak, po czym staje się potężnym, oddzielnym działaniem, rządzonym własną logiką, co tworzy konceptualną lukę w strukturze występu.” – Hadas Maor
Naama Tsabar (ur. 1982 w Izraelu) zajmuje się instalacją i performansem; obecnie mieszka w Nowym Jorku. Jej prace czerpią zarówno ze świata filharmonii i sal koncertowych, jak i z życia nocnego. Wykorzystując przedmioty codziennego użytku (taśma do kabli, gumowe wycieraczki), tworzy konceptualne instalacje eksplorujące zagadnienia władzy, erotyzmu, gender i pamięci.

DJ set – Acid Afro Funk Punk
Zapowiada się afrykańskie disco, afrobeat, nowe rzeczy z Lagos i Shangaan plus melancholijne perełki z lat 80. i troszeczkę oldskoolowego house’u.
Janek Simon (ur. 1977) artysta konceptualny, czasami kurator. Interesuje się geografią kulturową, etyką i praktyką DIY i szeroko pojętym sprzeciwem wobec szeroko rozumianej władzy. Współprowadził w Krakowie niezależne miejsce kultury Goldex Poldex.
-
15.10.2016 (SOB)The ArtistsKoncerty i projekty dźwiękowe artystów sztuk wizualnych. 4 edycja
Line-up:
- 7 p.m. NAGROBKI
- 7:45 p.m. FLORA QUARTET
- 8:30 p.m. KRZYSZTOF TOPOLSKI AKA ARSZYN
- 9:15 p.m. HUMANINSTRUMENTAL
- 10 p.m. MARTE GUNNUFSEN
- 10:45 p.m. RICHARD GRANDMORIN
- 11 p.m. KATHRYN ZAZENSKI I OLGA MYSŁOWSKA
- 11:45 p.m. THE FLUTES
- midnight MICHAEL DUDECK
- 0:30 a.m. WSZYSTKO
- 1 a.m. After Party: DANIEL MALONE AKA DJ LazZZY SuzZZN
- 7 p.m.- midnight BRUD, DANIIL GALKIN, MICHAŁ SOSIŃSKI, ANAHITA ALEBOUYEH, THE FLUTES, MARTE GUNNUFSEN
Reduta Banku PolskiegoReduta
The Artists
Koncerty i projekty dźwiękowe artystów sztuk wizualnych. 2 edycja
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie
Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny
kasa biletowa czynna do godziny 19.30
partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga – Południe, British Council Polska,
sponsorzy: Argraf, Budner Development
patroni medialni: SZUM, Glissando