SPOJRZENIA 2015 Nagroda Deutsche Bank
08.09 – 15.11.2015 SPOJRZENIA 2015 Nagroda Deutsche Bank
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
artyści: Alicja Bielawska , Ada Karczmarczyk, Piotr Łakomy, Agnieszka Piksa, Iza Tarasewicz
kuratorki: Katarzyna Kołodziej i Magdalena Komornicka
Tegoroczna wystawa konkursowa to prezentacja pięciu indywidualności twórczych. Pomimo różnic dzielących nominowanych do nagrody artystów dostrzegalne są pewne powiązania między nimi, wspólne zainteresowania i podobieństwa w myśleniu o formie, przestrzeni czy roli widza w procesie twórczym. Sztukę Alicji Bielawskiej można określić jako poezję przedmiotów. Artystka tworzy swoje rzeźby, wykorzystując proste metalowe konstrukcje oraz tkaniny. Powstałe przedmioty, pozornie funkcjonalne i o znajomych kształtach, są przez artystkę przekształcane, wyrywane z kontekstów codzienności i myślowych schematów. Bielawska bada materialny świat, dziwi mu się i kwestionuje go, poszukując wyjątkowości w zwykłych przedmiotach. W jej pracach nie ma odniesień do konkretnych narracji, historii czy anegdot – interesuje ją indywidualne doświadczenie widza.
Ada Karczmarczyk traktuje swoją sztukę jak utrzymaną w awangardowej konwencji misję ewangelizacyjną. Jako ADU – katolicka supergwiazda muzyki pop – komponuje, nagrywa i publikuje na swoim wideoblogu piosenki oraz teledyski będące jej propozycją nowej sztuki sakralnej. Swoją afirmatywną postawą stara się prowokować do refleksji o charakterze duchowym. Prezentowany na wystawie projekt podejmuje temat kobiecej natury kościoła. Odwołując się do cytatów z Biblii porównujących Chrystusa do Oblubieńca, a Kościół do Oblubienicy, artystka kreuje wizerunki Kościołów katolickiego, protestanckiego i prawosławnego, akcentując różnice między nimi. Oblubienice to projekt rozszerzający jej misję ewangelizacyjną o kontekst ekumeniczny.
Prezentowana na wystawie instalacja Piotra Łakomego łączy dotychczasowe poszukiwania teoretyczne i formalne artysty. Inspiracją stał się tu Endless House (Nieskończony dom) – dzieło życia architekta Fredericka Kieslera i idea interakcji między człowiekiem a jego środowiskiem naturalnym i technologią. Instalacja Łakomego stanowi odniesienie do Kieslerowskiej koncepcji postrzegania architektury jako ludzkiego organizmu. Namiot-lampa został wykonany ze światłoczułej tkaniny, przez którą widać pulsujące w środku światło imitujące rytm ludzkiego oddechu. To pojawiające się w wielu pracach artysty światło staje się tu również czynnikiem budującym i określającym architekturę. Forma namiotu nawiązuje do pozostałych obiektów artysty (kamizelka, kapok, pokrowce) i idei „budowania ochronnych mieszkań na części ciała” ze współczesnych materiałów.
Agnieszka Piksa porusza się na granicy słowa i wizualności, tworząc rysunki narracyjne, autorskie komiksy, eseje wizualne. Używając prostej kreski, podejmuje próbę nadania kształtu słowu i bada jego plastyczność. Rysuje komiksy w oparciu o m.in. teksty literackie, naukowe, legendy, poezję, sny, treści e-maili. Tekst ilustruje niejako wbrew jego treści, rezygnując z narracyjnej linearności. Historie Piksy nie mają ani początku ani zakończenia, stanowią zbiór wypunktowanych zdarzeń w przestrzeni. Artystka próbuje ustanowić wizualne reguły porządkujące chaotyczną rzeczywistość. W tym celu kreśli diagramy i wykresy pojęciowe, podejmując próbę opisania nieopisywalnego. Prace tekstowe dominują też w projekcie Tropy. Tytuł odnosi się zarówno do procesu śledzenia, jak i terminu muzycznego oznaczającego rodzaj utworu rozwijającego już istniejący wątek.
Iza Tarasewicz traktuje proces twórczy jako narzędzie zdobywania wiedzy, jej transformowania i ponownego włączania w obieg. Tworzy obiekty i instalacje przestrzenne, ulegające nieustannym przekształceniom dostarczającym nowych informacji. Prezentowany na wystawie najnowszy projekt TURBA, TURBO jest rozwinięciem ostatnich zainteresowań artystki skoncentrowanych wokół teorii chaosu, sposobu kompresji informacji i materii oraz wizualnych efektów tych procesów. Punktem wyjścia stał się modernistyczny okrągły kwietnik, którego formę artystka skojarzyła z Wielkim Zderzaczem Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą – akceleratorem rozpędzającym cząstki elementarne do prędkości bliskiej prędkości światła i zderzającym je ze sobą. Praca Tarasewicz jest abstrakcyjnym ekwiwalentem kolizji cząstek prowadzącej do chaosu.
Konkurs „Spojrzenia – Nagroda Deutsche Bank”, odbywający się co dwa lata (pierwsza edycja miała miejsce w 2003 roku), to projekt wspierający rozwój młodej sztuki polskiej. Dzięki tej inicjatywie możliwe jest wypromowanie w Polsce i za granicą najlepszych twórców młodego pokolenia oraz uhonorowanie najciekawszych postaw artystycznych.
Laureatów konkursu poznamy podczas gali wręczenia nagród 22 października 2015. Zachęcamy również do głosowania w konkursie publiczności! Nagroda publiczności zostanie ogłoszona 16 listopada 2015.
Jury przyznaje pierwszą nagrodę Izie Tarasewicz za konsekwencję w kształtowaniu własnego, dojrzałego, oryginalnego języka artystycznego. Za eksplorowanie materii pierwotnych procesów; za przywracanie sztuce wymiaru poznawczego.
Drugą nagrodę Jury przyznaje Adzie Karczmarczyk za oryginalność, energię i odwagę w łączeniu różnych porządków kultury współczesnej
Kęstutis Kuizinas
przewodniczący Jury
Warszawa, 22 października 2015

Rzeźbiarka, rysowniczka, performerka. Tworzone przez artystkę obiekty i ich aranżacje wymykają się opozycji naturalne/sztuczne. Artystka w ramach kompleksowych praktyk interpretacji, gromadzenia, dekonstrukcji i reorganizacji systemów materialnych, społecznych, historycznych oraz ideologicznych z uwagą testuje i przetwarza proste materiały takie jak glina, gips, beton, złoto, stal, szkło, asfalt, tłuszcz zwierzęcy, skóra, futro, jelita, plastelina, włókna roślinne, pył roślinny i popiół. Jej prace często kojarzone są z hylozoizmem (opartym na przekonaniu, że wszelka materia jest ożywiona).

Artystka multimedialna, performerka, blogerka, kompozytorka i piosenkarka. W swojej twórczości swobodnie łączy elementy z porządków popkultury, duchowości i sztuki. Nagrywa utrzymane w popowej stylistyce i przeładowane chrześcijańską symboliką wideoklipy, dla których inspiracją jest twórczość Beyoncé, Madonny, Lady Gagi czy Katy Perry. Swoją działalność artystyczną traktuje jako utrzymaną w awangardowej konwencji misję ewangelizacyjną.

Laureatka Nagrody Publiczności
Artystka sztuk wizualnych, rysowniczka. Jest autorką komiksów, ilustracji i murali. W swoich pracach cytuje literaturę piękną na równi z naukową, grając znaczeniami i nieporozumieniami. Interesuje ją zarówno tradycyjna narracja, jak i eksperymenty lingwistyczne.

Tworzy rzeźby, rysunki i książki artystyczne. Za materiały służą jej m.in. tkanina, metalowe stelaże, drewno i modelina. Chociaż powstałe z nich obiekty przypominają przedmioty znane z codziennego życia, artystka niejednokrotnie zaburza ich proporcje i skalę. Interesuje ją to, co dzieje się z pamięcią i percepcją odbiorcy w zetknięciu z jej pracami.

Artysta sztuk wizualnych, odwołujący się to tradycji minimalizmu oraz eksplorujący granice malarstwa, realizuje instalacje reagujące na zastaną architekturę. W swojej twórczości przejawia krytyczne podejście do współczesności, ilości informacji, otaczających nas materiałów i technologii. Używając oświetlenia i materiałów reagujących na ruch, wprowadza widza w proces tworzenia się przestrzennych układów/kompozycji w konkretnej przestrzeni i czasie.
SPOJRZENIA 2015
Nagroda Deutsche Bank
08.09 – 15.11.2015
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Zobacz na mapie
Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela godz. 12–20
czwartek – wstęp wolny
kasa biletowa czynna do godziny 19.30
organizatorzy: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Deutsche Bank Polska S.A. i Deutsche Bank AG
sponsor wernisażu: Freixenet
patroni medialni: TVP 2, TVP Kultura, TOK FM, The Warsaw Voice, Stolica, Artinfo.pl