Edukacja

Zwiedzanie wystawy 3D i warsztaty dla szkół podstawowych (klasy 1-6)

Online | wystawa „Rzeźba w poszukiwaniu miejsca”

  • czas trwania: 45 lub 60 min, od poniedziałku do piątku od godz. 9
  • forma zajęć: online, przez platformę Zoom
  • koszt: 50 zł (za całą grupę)
  • limit uczestników: do 25 osób
  • edukatorzy: Kinga Dłużewska, Marcin Matuszewski, Anna Owsiany, Maja Ryszkowska
  • zapisy: przez formularz zgłoszeniowy na dole strony
  • informacje: k.iwanczyk@zacheta.art.pl

Podczas warsztatów niezbędna jest obecność nauczyciela oraz włączenie kamer przez wszystkich uczestników. Warsztaty zakładają aktywny udział uczniów: udział w dyskusji, rozmowa o prezentowanych dziełach sztuki. Prosimy o uprzedzenie uczniów o tych zasadach.

Postać jako inspiracja

Rzeźba w swojej formie jest namacalna i bliska w odbiorze. Postać – nie tylko ludzka – stanowiła inspirację dla sztuki od zawsze. Już w sztuce pierwotnej przedstawiano ludzi, bóstwa, zwierzęta. Po dzień dzisiejszy człowiek i jego ciało nadal inspiruje artystów. Na wystawie poszukamy rzeźb przedstawiających ludzi, zobaczymy, jak jesteśmy pokazani i jaką historię o nas opowiadają rzeźby. Zobaczymy figury religijne, niemal abstrakcyjne, użyte w pracach ludziki lego, lalki, klasyczne postaci. Na warsztatach, wykorzystując nas samych jako inspirację, stworzymy rzeźbę przedstawiającą różne emocje. Postaramy się też pójść w stronę abstrakcji.

materiały: świeczka, miska z wodą, drobne materiały do ozdabiania (np. guziki, cekiny, koraliki, zasuszone liście lub kwiaty)

Przestrzeń jako rzeźba

Czy rzeźba jest tylko formą? Czy zastanawialiście się, jak artyści wykorzystują przestrzeń w swojej pracy? Rzeźba kojarzy się nam z pomnikami, płaskorzeźbami, trójwymiarowymi formami. Wielu artystów wychodzi jednak poza obiekt, korzystając z przestrzeni jako materiału lub ważnego elementu pracy. Nierzadko prace inspirowane są miejscem, albo wręcz tworzone z myślą o konkretnej przestrzeni . Zobaczymy, jak to wygląda na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca. Na warsztatach stworzymy własną rzeźbę wpisaną w otaczającą nas rzeczywistość.

materiały: taśma malarska, nożyczki, włóczka lub duże pudełko

Dziura, czyli coś z niczego

Rzeźba może mieć różne wielkości, może być wykonana z różnych materiałów. Ale z czego by nie była, to zazwyczaj przybiera jakiś kształt, nawet bardzo nieregularny. A jaki kształt ma dziura? Jak ją pokazać? Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca możemy odszukać dwie, zupełnie różne dziury. Oskar Dawicki otworem w kształcie własnego ciała przebił się na wylot z wystawy na klatkę schodową. Koji Kamoji postanowił pokazać istotę dziury, bez tworzenia faktycznego otworu.

Dziura nie ma określonej formy, jej kształt tworzą otaczające ją ściany. Dziura może być ciemna i niepokojąca, może jednak stać się portalem do zupełnie innej rzeczywistości. Podczas warsztatów sprawdzimy, jak zrobić dziurę bez kopania albo wybijania ściany oraz stworzymy własne portale w świat, który do tej pory wydawał się niemożliwy.

materiały: kilka kartek, pędzelek, kubek z wodą, coś do pisania/rysowani

Sztuka w ruchu

Kiedy Edward Ihnatowicz 50 lat temu projektował swoje roboty, nie dysponował narzędziami i wiedzą dzisiejszych inżynierów. Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca prezentowana jest rekonstrukcja jego pionierskiej rzeźby Senster – maszyny, która reagowała na zmiany otoczenia własnym ruchem, naśladując sposób działania istot żywych. Podczas warsztatów zobaczymy, jak przez ostatnie pół wieku zmieniły się możliwości robotów. Zastanowimy się też, czy mogą one mieć cechy ludzi i zwierząt. Podążymy szlakiem ruchomych rzeźb i obiektów na wystawie i spróbujemy zaprojektować własną maszynę.

potrzebne materiały: kartki, nożyczki, coś do rysowania


7/9

Formularz zgłoszeniowy














Dziękujemy. Formularz został wysłany.