Edukacja

Zwiedzanie wystawy 3D i warsztaty dla szkół podstawowych (klasy 7-8) i szkół ponadpodstawowych

Online | wystawa „Rzeźba w poszukiwaniu miejsca”

  • czas trwania: 45 lub 60 min, od poniedziałku do piątku od godz. 9
  • forma zajęć: online, przez platformę Zoom
  • koszt: 50 zł (za całą grupę)
  • limit uczestników: do 30 osób
  • edukatorzy: Marcin Matuszewski, Maria Nowak, Anna Owsiany, Maja Ryszkowska
  • zapisy: przez formularz zgłoszeniowy na dole strony
  • informacje: k.iwanczyk@zacheta.art.pl

Podczas warsztatów niezbędna jest obecność nauczyciela oraz włączenie kamer przez wszystkich uczestników. Warsztaty zakładają aktywny udział uczniów: udział w dyskusji, rozmowa o prezentowanych dziełach sztuki. Prosimy o uprzedzenie uczniów o tych zasadach.

Słowa i rzeczy

Piotr Bosacki działa na pograniczu wielu dyscyplin — muzyki, sztuki, animacji i literatury. W swoich pracach często używa gotowych, znalezionych przedmiotów zaczerpniętych z codzienności. Ważna dla niego jest kompozycja. Zestawia słowo z obrazem, a warstwa literacka jest równie ważna, co wizualna. W pracy prezentowanej na wystawie artysta stworzył przestrzenne wiersze. Za pomocą słów nadał nowe znaczenia przedmiotom codziennego użytku, nie kierując się ich pierwotnymi funkcjami, tylko swoją wyobraźnią. Ta sama rzecz zamknięta w szklanej gablotce ma dwa tytuływiersze, umieszczone po dwóch stronach gabloty. Ucięte białe wtyczki mogą być zarazem kośćmi zwierząt na pustyni, jak i skorpionami.

Podczas zajęć będziemy się zastanawiać nad tym, jak opis czy słowo mogą zmienić percepcję danego przedmiotu lub dzieła sztuki. Stworzymy własną fotograficzno-słowną instalację inspirowaną pracą Bosackiego.

materiały: kilka kartek i coś do pisania, aparat fotograficzny (może być w telefonie) lub kolorowe magazyny

Dziura, czyli coś z niczego

Rzeźba może mieć różne wielkości, może być wykonana z różnych materiałów. Ale z czego by nie była, to zazwyczaj przybiera jakiś kształt, nawet bardzo nieregularny. A jaki kształt ma dziura? Jak ją pokazać? Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca możemy odszukać dwie, zupełnie różne dziury. Oskar Dawicki otworem w kształcie własnego ciała przebił się na wylot z wystawy na klatkę schodową. Koji Kamoji postanowił pokazać istotę dziury, bez tworzenia faktycznego otworu.

Dziura nie ma określonej formy, jej kształt tworzą otaczające ją ściany. Dziura może być ciemna i niepokojąca, może jednak stać się portalem do zupełnie innej rzeczywistości. Podczas warsztatów sprawdzimy, jak zrobić dziurę bez kopania albo wybijania ściany oraz stworzymy własne portale w świat, który do tej pory wydawał się niemożliwy.

materiały: kilka kartek, pędzelek, kubek z wodą, coś do pisania/rysowania

Zostaje to, co ważne

Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca pojawiają się prace, które mogą spełniać role pomników, a niektóre są nimi dosłownie. Przybierają one różne formy: od wyrzeźbionej w pniu brzozy twarzy Lecha Kaczyńskiego po wykonaną z tworzywa sztucznego figurę nastolatki. Nad wieloma prezentowanymi rzeźbami można zastanawiać się w kategoriach upamiętniania. Co lub kogo miałyby upamiętniać? Zastanowimy się nad tym, zwiedzając wspólnie wystawę online.

Spróbujemy też stworzyć koncepcję pomnika współczesności. A może współczesnego człowieka, otaczającego nas świata lub wybranego jego fragmentu z jakiegoś powodu ważnego dla nas. Co warto zapamiętać? Jaką lekcję zostawić po sobie w utrwalonej formie? W grupach postaramy się wypracować pomysły na nieoczywiste pomniki.

materiały: kilka kartek i coś do pisania/rysowania

Alfabet

Opowieść to zbiór zdań. Zdanie to zbiór słów. A słowo to zbiór liter. A, b, c, d, e, f… Znamy alfabet. Ale jak to się ma do rzeźby? Czy litera, słowo, zdanie lub opowieść mogą przyjąć konkretne formy przestrzenne? Artyści zaprezentowani na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca udowodnili, że tak. Bo alfabet to system znaków, które mogą przybrać różne formy, również przestrzenne. Podczas warsztatów poznamy krój pisma stworzony przez Władysława Strzemińskiego, dowiemy się, czym jest poezja konkretna i sami podejmiemy próby uprzestrzennienia liter i słów.

materiały: kilka kartek i coś do pisania, sznurek, nożyczki

Sztuka w ruchu

Kiedy Edward Ihnatowicz 50 lat temu projektował swoje roboty, nie dysponował narzędziami i wiedzą dzisiejszych inżynierów. Na wystawie Rzeźba w poszukiwaniu miejsca prezentowana jest rekonstrukcja jego pionierskiej rzeźby Senster – maszyny, która reagowała na zmiany otoczenia własnym ruchem, naśladując sposób działania istot żywych. Podczas warsztatów zobaczymy, jak przez ostatnie pół wieku zmieniły się możliwości robotów. Zastanowimy się też, czy mogą one mieć cechy ludzi i zwierząt. Podążymy szlakiem ruchomych rzeźb i obiektów na wystawie i spróbujemy zaprojektować własną maszynę.

potrzebne materiały: kartki, nożyczki, coś do rysowania


8/9

Formularz zgłoszeniowy














Dziękujemy. Formularz został wysłany.